Woensdag 14 maart kwam minister Brinkhorst (LNV) 's avonds langs in het Lagerhuis. In een toespraak maakte hij zijn plannen voor herstructurering van de volkstuinsector openbaar. De discussies die hierdoor ontstonden, waren wederom niet van de lucht.
Ingrijpen noodzakelijk
        Ondanks de perikelen rond het mond- en klauwzeer had minister Brinkhorst 
        voldoende gelegenheid om ten overstaan van enkele tientallen belangstellenden 
        zijn plannen omtrent de volkstuinhouderij te weerleggen. Zijn standpunt 
        daarin was duidelijk: keiharde herstructureringsmaatregelen kunnen niet 
        uitblijven. "Ik constateer dat het areaal volkstuin onevenredig blijft 
        toenemen in verhouding tot de groei van de bevolking", aldus de bewindsman 
        in zijn redevoering. "Dit betekent een onnodige claim op de ruimte 
        en zorgt bovendien voor extra milieuoverlast. Deze ontwikkeling dient 
        te worden stopgezet, anders is Nederland in een mum van tijd te klein 
        voor al die volkstuinen. Verder wordt de concurrentiepositie van de volkstuinhouders 
        op den duur door hun eigen groei ondermijnd. Een andere aanpak is dringend 
        gewenst en zolang de initiatieven hiervoor niet uit de sector zelf komen, 
        dient één en ander van hogerhand te worden bijgestuurd."
Volkstuinrechten
        Om te komen tot een duurzaam rendabele volkstuinsector, kwam minister 
        Brinkhorst met een stelsel van volkstuinrechten op de proppen. Dit betekent 
        dat elke volkstuinier gebonden is aan een maximaal aantal vierkante meters 
        volkstuin, uitgedrukt involkstuinrechten (vtr's). De tuinier mag wel zelf 
        bepalen 
De reactie van minister Brinkhorst op de vraag van Gait van het Lagerhuis of de minister hem een dagje kon komen helpen in de volkstuin.
welke groente hij op deze oppervlakte gaat verbouwen. De rechten zijn uiteraard verhandelbaar. "Het is de bedoeling dat het stelsel op 1 januari 2003 in gebruik wordt genomen. Tot die tijd heeft de Nederlandse volkstuinsector de tijd om aan het systeem te wennen. Ook hebben controlerende instanties de gelegenheid toezichthouders aan te stellen en op te leiden", licht Brinkhorst deze termijn toe.
Geen inkrimping
        Als uitgangspunt voor het huidige aantal volkstuinrechten wordt de hoeveelheid 
        volkstuin genomen die de tuinier op 1 januari 2000 in beheer had, minus 
        10 procent. De herstructurering betekent dus ook meteen een stukje inkrimping? 
        "Nee", aldus de LNV-voorman. "Door het nieuwe systeem zullen 
        er ongetwijfeld knelgevallen ontstaan, die na lang aandringen om dubieuze 
        redenen alsnog rechten krijgen toegewezen. We schatten dat dit toch zo'n 
        10 procent van het huidige areaal zal zijn. Wanneer we die 10 procent 
        er nu niet meteen afhalen, zou de nieuwe structuur dus nog eenmalig een 
        extra uitbreiding teweeg kunnen brengen.
Dat is natuurlijk niet onze bedoeling."
Heftige discussies
        Meteen nadat de minister zijn plannen ten toon had gespreid en iedereen 
        van nieuw bier was voorzien, barstten de discussies in het Lagerhuis los. 
        Het waren echter niet zozeer de politieke beslissingen, 
        maar de eigen belangen die hierin de boventoon voerden. Men was het voortdurend 
        met elkaar oneens over elkaars toekomstige volkstuinrechten. Met name 
        Gait van het Lagerhuis werd ervan beschuldigd veel te veel volkstuin in 
        bezit te hebben. Bovendien hield men hem voor een groot deel verantwoordelijk 
        voor de huidige malaise in de sector. Uiteraard was Gait het hier niet 
        mee eens. 
        Over en weer werd al flink gehandeld in rechten en enkelen gingen erom 
        dobbelen. Leipe Leo werd naar huis gestuurd toen hij aan minister Brinkhorst 
        verklapte dat Klaas een illegale caravanstalling op zijn volkstuin had 
        gebouwd. De minister zag het echter allemaal glimlachend aan en dronk 
        nog een paar pilsjes, waarna hij om één uur samen met zijn 
        chauffeur huiswaarts keerde.